Svaki nepotrebno potrošen decilitar goriva direktno se odražava na kućni budžet, što na duže staze može da dostigne stotine eura. Ako vozite ekonomično i planski, to doprinosi značajnoj uštedi na godišnjem nivou.
Ulaganje u dobre navike i alate koji štede gorivo, vraća se kroz niže račune na pumpi i produžen vijek vozila.
10 praktičnih savjeta za uštedu goriva
1. Održavanje optimalnog pritiska u pneumaticima
Pravilno napumpane “gume” smanjuju otpor kotrljanja i doprinose ravnomjernoj raspodjeli opterećenja. Prokontrolišite pritisak pre svakog dužeg puta i prilagodite ga preporukama proizvođača.
2. Korištenje tempomata
Na autoputu i otvorenim deonicama tempomat održava konstantnu brzinu, eliminišući nagle promene brzine koje (nepotrebno) povećavaju potrošnju. Koristeći tempomat, štedite i gorivo i živce.
3. Praćenje tempa saobraćaja
Vozite u režimu “ECO” ukoliko ga vaše vozilo podržava. Taj mood optimizuje ubrzanje, rad menjača i količinu goriva neophodnu za rad klima-uređaja, sve sa ciljem smanjenja potrošnje goriva. Pratite ritam vožnje na deonici kojom trenutno vozite.
4. Nježno ubrzavanje i kočenje
Izbjegavajte naglo pritiskanje papučice “gasa” i iznenadna, snažna kočenja (naravno, kada je neophodno svakako “nagazite” kočnicu). Planirajte vožnju tako da usporavate prirodno, odaberite adekvatan stepen prenosa u mjenjaču a dobro će da dođe i kočenje motorom umjesto čestog pritiskanja papučice. Ili, što se nikako ne preporučuje, držanje pedale kočnice na dužim dionicama.
5. Isključite nepotrebne potrošače
Kada god je to moguće, isključite klima-uređaj, grijače sjedišta i druge električne uređaje. Svaki dodatni potrošač opterećuje pogonski sklop i povećava potrošnju goriva.
6. Odstranite višak tereta
Iz vozila uklonite sve nepotrebne predmete: stvari iz gepeka koje vam nisu neophodne, nosače krovnih “kutija” ili skija, prazne boksove i slično, prenosi Autoblog rs. Svaki kilogram “dole” znači manju potrošnju, a navedeni dodaci utiču na pogoršanje aerodinamike što takođe povećava potrošnju goriva.
7. Sipanje goriva na provjerenim pumpama
Birajte pumpe sa kvalitetnim gorivom i (relativno) stabilnom cijenom. Sipajte gorivo koje je propisao proizvođač vozila (broj oktana za benzince odnosno evro-dizel za “naftaše”).
8. Pravilna upotreba klima-uređaja
Klima uređaj povećava potrošnju goriva do 10%. Na nižim brzinama ili pri vožnji u gradu, otvaranje prozora (ili krovnog otvora ako ga imate) može da bude ekonomski opravdana alternativa. Na autoputu koristite klima-uređaj ali se potrudite da temperaturu ne podesite na “low” (maksimalno hlađenje), već odaberite onu na kojoj se osjećate prijatno. A to je oko 220C.
9. Odgovarajuća promjena stepena prenosa
Ako je Vaše vozilo opremljeno manuelnim mjenjačem, mijenjajte “brzine” na oko 2.500–3.000 obrtaja kod benzinskih motora, odnosno na 1.500–2.000 o/min kod dizel motora. Obično, to su režimi u kojima se postiže maksimalni stepen iskorištenja pogonskog sklopa (najveći obrti moment).
10. Vožnja na umjerenom broju obrtaja
Dugotrajna vožnja u visokom režimu rada motora, značajno povećava potrošnju. Pratite obrtomer i trudite se da vozite u “zelenoj zoni”, gdje je odnos snage i potrošnje najpovoljniji.
Vožnja
Redovno servisiranje – kako utiče na potrošnju
Redovno servisiranje ključno je za održavanje efikasnosti motora i cjelokupnog pogonskog sklopa. Čišćenje i zamjena filtera za vazduh omogućava njegov bolji protok, dok svježe motorno ulje smanjuje trenje unutar motora.
Zapuštene brizgaljke, dotrajale svećice ili stari kaiševi mogu da povećaju potrošnju goriva do 15%. Pratite servisni interval prema uputstvu proizvođača (ili još bolje – skratite ga) i koristite samo originalne ili najkvalitetnije zamenske dijelove.
Planiranje rute – izbjegavanje gužvi
Planiranjem rute smanjujete vrijeme provedeno u zastojima (gužvama) i nepotrebno trošenje goriva pri konstantnom „stani-kreni“ režimu. Koristite aplikacije kao što su to Google Maps ili Waze da unaprijed uočite radove na putu, gužve i alternativne pravce.
Dodatno, vozite van špiceva, što znači da nije zgoreg razmisliti o rutama koje kombinuju auto-put i regionalne puteve s manje saobraćaja.