
Optimizovana vožnja može značajno da umanji mjesečne troškove za gorivo, naročito kada prelazite velike razdaljine.
Svaki nepotrebno potrošen decilitar goriva direktno se odražava na kućni budžet, što na duže staze može da dostigne stotine eura. Ako vozite ekonomično i planski, to doprinosi značajnoj uštedi na godišnjem nivou.
Ulaganje u dobre navike i alate koji štede gorivo, vraća se kroz niže račune na pumpi i produžen vijek vozila.
10 praktičnih savjeta za uštedu goriva
1. Održavanje optimalnog pritiska u pneumaticima
Pravilno napumpane “gume” smanjuju otpor kotrljanja i doprinose ravnomjernoj raspodjeli opterećenja. Prokontrolišite pritisak pre svakog dužeg puta i prilagodite ga preporukama proizvođača.
2. Korištenje tempomata
Na autoputu i otvorenim deonicama tempomat održava konstantnu brzinu, eliminišući nagle promene brzine koje (nepotrebno) povećavaju potrošnju. Koristeći tempomat, štedite i gorivo i živce.
3. Praćenje tempa saobraćaja
Vozite u režimu “ECO” ukoliko ga vaše vozilo podržava. Taj mood optimizuje ubrzanje, rad menjača i količinu goriva neophodnu za rad klima-uređaja, sve sa ciljem smanjenja potrošnje goriva. Pratite ritam vožnje na deonici kojom trenutno vozite.
4. Nježno ubrzavanje i kočenje
Izbjegavajte naglo pritiskanje papučice “gasa” i iznenadna, snažna kočenja (naravno, kada je neophodno svakako “nagazite” kočnicu). Planirajte vožnju tako da usporavate prirodno, odaberite adekvatan stepen prenosa u mjenjaču a dobro će da dođe i kočenje motorom umjesto čestog pritiskanja papučice. Ili, što se nikako ne preporučuje, držanje pedale kočnice na dužim dionicama.
5. Isključite nepotrebne potrošače
Kada god je to moguće, isključite klima-uređaj, grijače sjedišta i druge električne uređaje. Svaki dodatni potrošač opterećuje pogonski sklop i povećava potrošnju goriva.
6. Odstranite višak tereta
Iz vozila uklonite sve nepotrebne predmete: stvari iz gepeka koje vam nisu neophodne, nosače krovnih “kutija” ili skija, prazne boksove i slično, prenosi Autoblog rs. Svaki kilogram “dole” znači manju potrošnju, a navedeni dodaci utiču na pogoršanje aerodinamike što takođe povećava potrošnju goriva.
7. Sipanje goriva na provjerenim pumpama
Birajte pumpe sa kvalitetnim gorivom i (relativno) stabilnom cijenom. Sipajte gorivo koje je propisao proizvođač vozila (broj oktana za benzince odnosno evro-dizel za “naftaše”).
8. Pravilna upotreba klima-uređaja
Klima uređaj povećava potrošnju goriva do 10%. Na nižim brzinama ili pri vožnji u gradu, otvaranje prozora (ili krovnog otvora ako ga imate) može da bude ekonomski opravdana alternativa. Na autoputu koristite klima-uređaj ali se potrudite da temperaturu ne podesite na “low” (maksimalno hlađenje), već odaberite onu na kojoj se osjećate prijatno. A to je oko 220C.
9. Odgovarajuća promjena stepena prenosa
Ako je Vaše vozilo opremljeno manuelnim mjenjačem, mijenjajte “brzine” na oko 2.500–3.000 obrtaja kod benzinskih motora, odnosno na 1.500–2.000 o/min kod dizel motora. Obično, to su režimi u kojima se postiže maksimalni stepen iskorištenja pogonskog sklopa (najveći obrti moment).
10. Vožnja na umjerenom broju obrtaja
Dugotrajna vožnja u visokom režimu rada motora, značajno povećava potrošnju. Pratite obrtomer i trudite se da vozite u “zelenoj zoni”, gdje je odnos snage i potrošnje najpovoljniji.
Vožnja
Redovno servisiranje – kako utiče na potrošnju
Redovno servisiranje ključno je za održavanje efikasnosti motora i cjelokupnog pogonskog sklopa. Čišćenje i zamjena filtera za vazduh omogućava njegov bolji protok, dok svježe motorno ulje smanjuje trenje unutar motora.
Zapuštene brizgaljke, dotrajale svećice ili stari kaiševi mogu da povećaju potrošnju goriva do 15%. Pratite servisni interval prema uputstvu proizvođača (ili još bolje – skratite ga) i koristite samo originalne ili najkvalitetnije zamenske dijelove.
Planiranje rute – izbjegavanje gužvi
Planiranjem rute smanjujete vrijeme provedeno u zastojima (gužvama) i nepotrebno trošenje goriva pri konstantnom „stani-kreni“ režimu. Koristite aplikacije kao što su to Google Maps ili Waze da unaprijed uočite radove na putu, gužve i alternativne pravce.
Dodatno, vozite van špiceva, što znači da nije zgoreg razmisliti o rutama koje kombinuju auto-put i regionalne puteve s manje saobraćaja.